Vitamines & mineralen – Welke, waarvoor & hoeveel?

Hele schappen vol vitamines en mineralen in de vorm van een bruistablet, een capsule, een zuigtablet of zelfs in de vorm van poeder. Dat vitamines en mineralen belangrijk zijn voor onze gezondheid, weten we al sinds de eerste helft van de twintigste eeuw (1906). Toch slikken we het vaak zonder er echt wat vanaf te weten. De marketingminds achter de verpakkingen en reclames van vitamines laten ons al gauw naar Kruidvat of Etos rennen. Toch is het handig er wat meer van te weten. Te veel vitamines kan namelijk erg slecht zijn! Je moet het maar net weten hé…

Het woord vitamine komt uit het Latijn.  “Vita” betekent leven en “amine” staat voor stikstof bevattende verbinding. Enige tijd na het inleiden van het woord vitamine, kwamen we erachter dat lang niet alle vitaminen stikstof bevatten, maar toen gebruikte iedereen het woord al. In 1970 ongeveer begon men met het ontwikkelen van methodes om vitamines van te maken. Nu, 35 jaar verder, hebben we zo een breed aanbod dat we soms door de bomen het bos niet meer zien. Althans ik!

Er is amper verschil tussen vitamines en mineralen. Beide zijn onmisbaar voor verschillende processen in ons lichaam. Het verschil zit hem in de scheikundige afkomst. Vitamines worden vaak automatisch gemaakt door planten of dieren. Mineralen krijgen dieren binnen via voeding en water, terwijl planten het halen uit het diepste van de aarde. Mineralen komen uit de dode natuur terwijl vitamines uit de levende natuur ontstaan. Onder de mineralen vallen ook de spoorelementen. De spoorelementen zijn de mineralen die het lichaam in iets mindere mate nodig heeft.

Er zijn zeventien soorten mineralen. De meest bekende mineralen zijn kalk, calcium, natrium, kalium en magnesium. De rest van deze zeventien worden spoorelementen genoemd. Dit zijn onder andere ijzer, jodium, fluoride, zink, koper, mangaan, chroom en molybdeen. Wanneer mineralen in ons lichaam komen worden ze opgenomen door de dunne darm. Mineralen spelen een grote rol bij de regulatie van enzymen en hormonen. Natuurlijk heeft elk van de zeventien verschillende effecten op je lichaam. Zo zorgen calcium, fosfor en magnesium voor het sterk en gezond houden van je botten en tanden en houdt Jodium de schildklierstofwisseling op peil. Bij een tekort aan ijzer kan je last krijgen van bloedarmoede en vermoeidheid. Gelukkig kan dit met bloed prikken allemaal precies worden opgemeten!

Vitamins and minerals of banana fruit

Er zijn 13 soorten vitamines; vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12, C, D, E en K. Ik zal ze kort en krachtig voor je benoemen.

  • Vitamine C vinden we vooral in groente, fruit en aardappels. Het staat bekend om zijn immuunsysteem versterkende werking. Samen met vitamine E bestrijdt het de vrije radicalen in ons lichaam. Vrije radicalen spelen een grote rol bij verschillende verouderingsprocessen. Vitamine C is een sterke antioxidant en kan bij voldoende inname zelfs de kans op hart- en vaatziekten met 25% verlagen. Zoals ik al zei is vitamine C ook water oplosbaar en plas je een teveel gewoon weer uit. Wel kan je bij een teveel last krijgen van diarree, hoofdpijn of brandend maagzuur. Een tekort aan vitamine C wil je aan de andere kant al helemaal niet hebben! Het is gewoon erg belangrijk voor je lichaam. Vroeger ontstond op zee scheurbuik door een tekort aan vitamine C.
  • Vitamine A helpt je tegen infecties. Het speelt ook een grote rol bij het gezichtsvermogen, een gezonde huid en bij de groei. Een van de eerste symptomen van een tekort aan vitamine A kan bijvoorbeeld nachtblindheid of een schilferige huid zijn. Aan de andere kant kan een teveel juist oogproblemen, huidproblemen of vermoeidheid opleveren. Vitamine A is te vinden in boter en vis. Groenten en fruit bevatten Bèta-caroteen (pro-vitamine A) wat dezelfde functies voor je lichaam heeft als vitamine A. Volgens de gezondheidsraad is 3000 microgram per dag de perfecte leidraad.
  • Lang dacht men dat vitamine B één soort vitamine was. Later werd bekend dat vitamine B is op te delen in maar liefst acht verschillende vitamine-B’s met elk haar eigen krachten. Samen worden ze het vitamine B complex genoemd. Alle vitamines B zijn net als vitamine C water oplosbaar. Bij een te veel plas je het dus gemakkelijk weer uit in tegenstelling tot vitamine A, D, E en K die vet oplosbaar zijn. Wat ze overeen komen is dat ze allemaal helpen bij een gezonde spijsvertering en het behouden en krijgen van energie. De kapper raadt niet voor niets bij zwak haar aan om vitamine B te slikken. Vooral vitamine B8 is belangrijk goed voor huid en haar.
  • Met dit heerlijke weer is het niet al te moeilijk om wat vitamine D op te nemen. Zonlicht zorgt ervoor dat er vitamine D in je huid wordt aangemaakt. Ongeveer 60% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid krijgen we op deze manier binnen. De andere 40% krijgen we uit voeding dat een dierlijke herkomst heeft. Ook aan margarine en bak- en braadproducten wordt vitamine D toegevoegd. Niet erg lang geleden werd bekend dat vitamine D erg kan helpen tegen depressie. Zo werd bij 21% van depressieve mensen de klachten aanzienlijk minder bij het slikken van dagelijks 20 microgram vitamine D. Vraag jij je af of je genoeg vitamine D binnenkrijgt? Je kan het meten door middel van deze test!
  • Vitamine E is net als C een antioxidant en helpt gaat dus verouderingsprocessen tegen. Het speelt ook een grote rol bij het aanmaken van rode bloedcellen en het in stand houden van spier- en andere weefsels. We vinden vitamine E vooral in plantaardige producten, zoals noten, zaden, granen en fruit. Een volwassen man heeft 10 milligram vitamine E nodig per dag en een vrouw heeft al genoeg aan 8 milligram per dag. De gezondheidsraad geeft aan dat je kan spreken van een Vitamine E teveel bij het eten van 4,5 kilogram noten. Al zijn de nadelige effecten nog niet bekend, zoveel noten zullen we toch met moeite op een dag naar binnen werken, haha!
  • Vitamine K vinden we terug in kaas, ei, kip, melk en vlees (K2). Het helpt vooral bij het gezond houden van het bloed en de botten. Vitamine K is in te delen in K1 en K2. Vitamine K2 zitten in zuivel, brood en groene bladgroenten. Een teveel aan vitamine K heeft nog geen speciale gevolgen, maar een tekort daarentegen kan zorgen voor een vertraagde bloedstolling.

Slik jij net als ik elke dag een vitaminepil? Of vind je het slikken van vitamine en mineralen onzin, aangezien je bij een gezond eetpatroon in principe ook genoeg binnen zou moeten krijgen…

 

Bronvermelding:

 

DepositPhotos